A továbbképzés célja a pedagógusok felkészítése arra, hogy a megszerzett ismeretek és megismert módszerek segítségével eredményesebb támogatást biztosítsanak a diákönkormányzatok vezetőinek és tagjainak és ezzel erősítsék a fiatalok társadalmi felelősségvállalását. Cél, hogy a képzés résztvevői képessé váljanak a középiskolás fiatalok állampolgári felelősségvállalásának erősítésére, közösségi érdekérvényesítő mozgások generálására, a korosztály speciális igényeinek és szükségleteinek megfelelő műhelymunkák, fórumok szervezésére, saját, módszertanilag is átgondolt „tananyagok” készítésére, a megfelelő csoportműködést kialakító pedagógiai módszerek alkalmazására. Cél, hogy a pedagógus képessé váljon a diákokat érdekérvényesítésre és megfelelő kommunikációra motiválni, a generációk közötti és szakmaközi párbeszédet kialakítani és fenntartani. Cél továbbá, hogy a diákönkormányzatok munkáját segítő pedagógus (mentor) képessé váljon a problémaalapú kooperatív közösségi munkamódok kialakítására, megvalósítására és fenntartására, a fejlesztőfolyamat megtervezésére, nyomon követesére, a folyamat dokumentálására, korrekciójára, a folyamatban bekövetkező változás menedzselésére, a résztvevők motiválására, a differenciált tanulási folyamat fenntartására. A továbbképzési program során megerősödik a pedagógusok mentori/facilitátori szerepvállalása, tudásszervezői és tanulástámogatási képessége.
A továbbképzés fő tematikai egységei:
- A diákönkormányzatok működési keretei, a mentor szerepe
- Kommunikációs és kapcsolatteremtési készségek a mentorálásban
- Kapcsolatépítés és együttműködés a pedagógusok és a diákok között, a projektalapú tanulás módszerek
A tanúsítvány kiadásának feltételei:
- Részvétel a továbbképzés teljes óraszámának 90%-án
- Reflektív esszé elkészítése a választott témában
- A témához kapcsolódó reflektív napló vezetése
- A teljes feladatok határidőre történő benyújtása
A tanúsítványt a NIT a Fiatalokért Nonprofit Kft. és a Pécsi Tudományegyetem közösen állítják ki.
Szervező: NIT a Fiatalokért Nonprofit Kft.
Felnőttképzési nyilvántartási szám: B/2024/000736
Alapítási engedély szám: A/13257/2024
A 30 órás képzés ingyenes!
Helyszín: Pécsi Tudományegyetem
Képzés ideje: 2024. november 15-16. között, 2 nap. + önálló e-learning anyag feldolgozás a képzést megelőző napokban
Jelentkezési határidő: 2024. november 10.
Kérjük vegye figyelembe, hogy a képzésre a távolról érkező résztvevőknek szállást nem fogunk tudni biztosítani.
Jelentkezés feltételei:
- Konkrét pedagógus szakképzettség
- Alapfokú számítógépes ismeretek
Azoknak a köznevelési intézménytípusoknak a megjelölése, amelyben dolgozó pedagógusok számára ajánlott a pedagógus-továbbképzés:
- gimnázium
- szakgimnázium
- szakiskola
- többcélú intézmény
A pedagógus-továbbképzés végére teljesítendő tartalmi követelmények
A képzést teljesítő pedagógus (mentor) ismeri a diákönkormányzatok működésének jogi kereteit, feladatait és feltételeit, a diákönkormányzatok szabályozását érintő rendelkezéseket. Ismeri az ifjúság közösségi kommunikációs platformjait. Ismeri és alkalmazza a közösségi alapú véleményformálás technikáit és módszereit. Ismeri a helyi ifjúsági munka segítőit, iskolán kívüli szervezeteit. Ismeri a közösségi aktivizálás módszereit, ez által biztosítja a bevonás és aktív cselekvés folyamatainak megvalósulását. Ismeri és alkalmazza a véleményfeltárás módszereit, a célorientált cselekvési folyamat fázisait, a tervezéstől az értékelésig. Ismeri a célcsoport speciális adottságait, az életkori sajátosságokból eredő szociokulturális jellemzőit. Ismeri és alkalmazza az asszertív kommunikáció és a csoportmunka eszközeit, a kritikus gondolkodás, a forrásismeret, a hatékony kommunikáció alapvető lépéseit, a nem mentalizáló módokat és kezelési stratégiákat. Ismeri és alkalmazza az egyéni és a csoportos tanulási folyamat dokumentálásának eszközeit, a figyelem fenntartásának módszereit, az egyéni beavatkozás eszközeit. A pedagógus (mentor) képessé válik a horizontális elven történő konszenzus alapú döntéshozatal segítésére, munkája során a szubszidiaritás elvének érvényesülését támogatja. Animátori szerepkörében támogatja és segíti a diákok csoportos munkáját, toleráns, nagyfokú kreativitás és rugalmasság jellemzi. Koordináló szerepkörében képviseli a csoportérdekeket, nyitott és kezdeményező, segíti a kompromisszum alapú döntéshozatalt. Képes katalizálni, segíteni és koordinálni a szervezeten belül a közösségi munkát, elkötelezett a demokratikus értékek mellett. A program hozzájárul olyan attitűdök a fejlesztéséhez, mint a szociabilitás, kooperativitás, mentalizációra való nyitottság, empátia, szolidaritás, eredményorientáltság és precizitás.
A továbbképzés minimum 10 fő esetén indul, maximum létszám 18 fő